PENGGUNAAN APE MAGIC BOX DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK DI KOBER LIL AULAD
DOI:
https://doi.org/10.61580/itsb.v2i2.95Keywords:
early childhood, educational game equipment, cognitive, magic boxAbstract
The Magic Box is a tool designed for playing which has educational value and a variety of games that can be used to develop early childhood’s cognitive aspect. This study aims to determine the implementation of using Magic Box and the teacher’s success to improve the early childhoods’ cognitive ability through the use of Magic Box at Kober Lil Aulad. In this study, the researchers use a classroom action research (CAR) as a research method. The results of this study show that the implementation of using Magic Box in developing the early childhoods’ cognitive ability in Kober Lil Aulad is categorized very well. This is based on the average score of 75% in the cycle I, then increased to 86.25% in the cycle II. Furthermore, the teacher has succeeded to improve the early childhoods’ cognitive ability at Kober Lil Aulad, which achieve a score of 70% with good criteria. In conclusion, the use of Magic Box has a positive impact on improving the early childhoods’ cognitive ability at Kober Lil Aulad.
Downloads
References
Aliah, D., Nurasiah, I., & Lyesmaya, D. (2024). Upaya meningkatkan sikap tanggung jawab dengan menggunakan magic box berbasis wayang sukuraga di sekolah dasar. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 103–117. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.13325
Amelia, A., & Sitorus, A. S. (2024). Upaya meningkatkan kemampuan mengenal huruf anak usia dini melalui permainan magic box di RA al-Ikhlas Tembung. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 173–191. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.22373/bunayya.v10i2.25125
Ansari, U. N., & Sit, M. (2024). Meningkatkan kecerdasan logis matematis melalui media smart box pada anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 13(2), 138–149. https://doi.org/10.21831/jpa.v13i2.445
Ariska, K., & Suyadi, S. (2020). Penggunaan metode show and tell melalui media magic box untuk meningkatkan kemampuan bahasa dalam pendidikan anak usia dini. Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 102–114. https://doi.org/https://doi.org/10.29062/seling.v6i2.626
Baharun, H., Zamroni, Amir, & Saleha, L. (2021). Pengelolaan ape berbahan limbah untuk meningkatkan kecerdasan kognitif anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1382–1395. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.781
Hidayat, Y., Nurlaela, N., & Rosidah, D. (2024). Penggunaan alat permainan edukatif indoor intelligence stick dalam mengembangkan aspek kognitif anak usia 5-6 tahun di Kober Fajar Ciamis. JOECE: Journal of Early Childhood Education, 1(1), 17–29. https://doi.org/10.61580/joece.v1i1.32
Hidayat, Y., & Nurlatifah, L. (2023). Analisis komparasi tingkat pencapaian perkembangan anak usia dini (STPPA) berdasarkan permendikbud no. 137 tahun 2014 dengan permendikbudristek no. 5 tahun 2022. Jurnal Intisabi, 1(1), 29–40. https://doi.org/10.61580/itsb.v1i1.4
Mulyono, N., Herniawati, A., & Hidayat, Y. (2023). Bedtime storytelling: A method to enhance early childhoods’ language development. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 11(3), 61–69. https://doi.org/10.23887/paud.v11i3.68552
Nurdin, N. (2021). Penerapan konsep pembelajaran inovatif dan kreatif melalui pembelajaran berbasis edutainment dalam pembelajaran di PAUD. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 56–67. https://doi.org/10.37985/murhum.v2i1.32
Nurhayati, I., Hidayat, R., & Hidayat, Y. (2024). Penggunaan metode pembiasaan dalam membentuk karakter disiplin anak usia 5-6 tahun di PAUD Sartika Asih Mekarmulya. Jurnal Intisabi, 2(1), 68–87. https://doi.org/https://doi.org/10.61580/itsb.v2i1.53
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.
Pertiwi, P. I., Hasanah, H., & Kharismawati, I. (2022). Pengembangan media permainan kotak ajaib dalam mengenal bacaan huruf satu suku kata pada aspek bahasa anak usia 5-6 tahun. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 5(2), 50–54.
Satiyah, Ruswiyati, L., & Imamah. (2024). Model pembelajaran sentra berbasis holistik melalui media koja tamu untuk anak usia dini di ra al falah. Rayah Al-Islam, 8(4), 1899–1912. https://doi.org/10.37274/rais.v8i4.1133
Simamora, L. H., Hasibuan, H. B., & Lubis, Z. (2019). Pengaruh penerapan permainan magic box (kotak misteri) terhadap perkembangan bahasa anak usia 5-6 tahun di RA Al-Fajar Medan Denai. Jurnal Raudhah, 7(2), 91–105. https://doi.org/10.30829/raudhah.v7i2.506
Veryawan, V., Tan, M., & Syarfina, S. (2021). Kegiatan bermain kotak ajaib (magic box) dalam upaya meningkatkan kemampuan sains anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 44–52. https://doi.org/https://doi.org/10.24853/yby.5.1.44-52
Wahyuningrum, A. K., & Dwiyanti, L. (2022). Pengembangan media pembelajaran edukatif mystery box untuk perkembangan anak dalam mengenal huruf. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 1–7. https://doi.org/https://doi.org/10.29407/mkdnd778
Yaie, F. I. J., Fauzi, T., & Andriani, D. (2022). Upaya meningkatkan kemampuan berhitung melalui permainan kotak pintar pada anak usia dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(3), 8–16. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v5i03.8807
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nono Mulyono, Dewi Santika, Dila Nurlatifah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.