PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS SISWA KELAS V SD NEGERI 2 MAPARAH

Authors

  • Siti Dewi Purwanti PGMI, STAI Putra Galuh Ciamis, West Java, Indonesia
  • Yusuf Hidayat STAI Putra Galuh Ciamis, West Java, Indonesia
  • Misbahul Khoer STAI Putra Galuh Ciamis, West Java, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61580/itsb.v3i1.114

Keywords:

make a match model, English vocabulary, elementary school students

Abstract

English vocabulary ability is one of the important aspects in learning and understanding English effectively. This study aims at determining the use and impact of employing “Make a Match” learning model to improve the 5th grade students’ English vocabulary ability of SD Negeri 2 Maparah. This study uses a qualitative method under a classroom action research (CAR) approach. The results of the study show that the use of Make a Match learning model is proven to be significantly successful to improve the 5th grade students’ English vocabulary ability of SD Negeri 2 Maparah, as indicated by an increasing of the completion score of 62.5% in cycle I to 93.75% in cycle II. In addition, the use of Make a Match learning model shows a positive impact to improve the 5th grade students’ English vocabulary ability of SD Negeri 2 Maparah. In conclusion, the use of Make a Match learning model is effective to improve the 5th grade students’ English vocabulary ability of SD Negeri 2 Maparah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, G. (2023). Peningkatan kosakata bahasa Inggris melalui games bagi siswa SMP negeri 1 Penebel. Journal of Civil Society, 5(1), 28–34. https://doi.org/10.35970/madani.v1i1.1705

Aisyah, N., & Hidayatullah, M. H. (2023). Implementasi aplikasi duolingo dalam meningkatkan kosa kata bahasa Inggris. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 6(1), 44–59. https://doi.org/10.54471/bidayatuna.v6i1.2015

Aliputri, D. H. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match berbantuan kartu bergambar untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70–77. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1a.2351

Aripin, A. A. Z. (2024). Pengaruh penguasaan kosakata dan tata bahasa terhadap kemampuan siswa dalam teks recount (survei di SMA swasta Jakarta Timur). JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(4), 1136–1147.

Darliati, D., Ariyani, A., & Asma, N. (2021). Penerapan model pembelajaran type make a match dalam meningkatkan hasil belajar bahasa Inggris siswa kelas VII SMP negeri SATAP Pulo Battoa. Jurnal Profesi Kependidikan, 2(1), 253–258.

Fauhah, H., & Rosy, B. (2020). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p321-334

Febriani, R., & Sya, M. F. (2022). Kesulitan siswa sekolah dasar dalam pengucapan bahasa Inggris. Karimah Tauhid, 1(4), 461–467.

Hanafi, H., Napu, N., Dali, A., & Iloponu, D. (2024). Peningkatan hasil pembelajaran recount text dengan menggunakan metode pembelajaran macromedia flash pada siswa sekolah di kawasan Teluk Tomini. SERAMBI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 79–90.

Handayani, E. (2024). Penguasaan kosa kata bahasa Inggris peserta didik di sekolah dasar. Karimah Tauhid, 3(1), 771–781. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i1.7903

Hidayat, Y., Herniawati, A., & Ihsanda, N. (2022). The use of drilling technique to teach english speaking to the early childhoods: A descriptive study. Journal Corner of Education, Linguistics, and Literature, 2(1), 73–80. https://doi.org/10.54012/jcell.v2i1.66

Hidayat, Y., Nurlaela, N., & Rosidah, D. (2024). Penggunaan alat permainan edukatif indoor intelligence stick dalam mengembangkan aspek kognitif anak usia 5-6 tahun di Kober Fajar Ciamis. JOECE: Journal of Early Childhood Education, 1(1), 17–29. https://doi.org/10.61580/joece.v1i1.32

I Gusti Ayu Mahatma Agung. (2023). Peningkatan kosakata bahasa inggris melalui games bagi siswa SMA negeri 1 penebel. Madani : Indonesian Journal Of Civil Society, 5(1), 28–34. https://doi.org/10.35970/madani.v1i1.1705

Kurniasih, N., Mayasari, M., Nurhaedah, N., & Hidayat, Y. (2025). Implementasi pembelajaran nilai agama dan moral melalui metode pembiasaan di paud al-barkah. Jurnal Intisabi, 2(2), 224–243. https://doi.org/10.61580/itsb.v2i2.88

Meidina, P. A. N., A’yun, Q., & Ermawati, D. (2024). Peningkatan kemampuan penguasaan vocabulary melalui model make a match berbantuan media flashcard siswa sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(3), 282–294.

Pramono, D., & Risnawati, A. (2018). Meningkatkan kedisiplinan anak usia dini melalui latihan pembiasaan penggunaan toilet di KB Al-Hidayah Insan Mandiri Kabupaten Bandung. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 64–69. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.8

Rachmah, A. (2023). Kesulitan penguasaan kosakata bahasa Inggrispada siswa sekolah dasar. Karimah Tauhid, 1(2), 288–294.

Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.

Sari, A. S. P., & Sembiring, N. (2021). Pelatihan penguasaan kosakata bahasa Inggris dengan menerapkan model pembelajaran Make A Match bagi siswa SD di Kelurahan Tunggurono Kota Binjai. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3).

Sucandra, S., Budiman, M. A., & Fajriyah, K. (2022). Analisis kesulitan penguasaan kosakata pembelajaran muatan lokal bahasa Inggris pada siswa kelas IV di SD plus latansa kabupaten Demak. Wawasan Pendidikan, 2(1), 71–80. https://doi.org/10.26877/wp.v2i1.9664

Sulhan, S. (2020). Penerapan model pembelajaran make a match untuk meningkatkan hasil belajar IPA materi organ peredaran darah dan fungsinya. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 1. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23735

Wangsa, A. N., Ruswan, A., & Nurmahanani, I. (2023). Pengaruh model pembelajaran make a match terhadap pemahaman kosakata bahasa Inggris di sekolah dasar. AS-SABIQUN, 5(5), 1347–1358. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i5.3881

Wardah, W. (2022). Meningkatkan hasil belajar penguasaan kosakata bahasa Inggris melalui penggunaan model make a match. Language: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 138–146. https://doi.org/10.51878/language.v2i2.1217

Downloads

Published

2025-06-04

How to Cite

Purwanti, S. D., Hidayat, Y., & Khoer, M. (2025). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS SISWA KELAS V SD NEGERI 2 MAPARAH. Jurnal Intisabi, 3(1), 1–16. https://doi.org/10.61580/itsb.v3i1.114

Citation Check