ANALISIS PERAN PEMBELAJARAN SENI RUPA DALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITAS SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Siti Rukoyah PGMI, STAI Putra Galuh Ciamis, Indonesia
  • Asep Nursobah STAI Putra Galuh Ciamis, Indonesia
  • Ihrom Jaelani STAI Putra Galuh Ciamis, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61580/itsb.v3i1.181

Keywords:

students’ creativity, arts learning, elementary school

Abstract

Students’ creativity is the ability to generate original and meaningful works of art. This study aims to know the role of fine arts learning in developing the creativity of 4th grade students at SDN 1 Langkapsari, and to know the diffulties and solutions to the role of fine arts learning in developing students’ creativity at SDN 1 Langkapsari. This study employs a qualitative method under a phenomenological approach. The findings showed that visual art learning using a practice-based approach and freedom of expression is effective to foster students’ enthusiasm, imagination, and confidence in creating artwork. Although there were some difficulties such as lack of experience, limited imagination, and low of self-confidence, those difficulties were successfully overcome through a free thematic strategy based on students’ personal experiences. In addition, the teacher’s role as a facilitator was the key to develop students’ creativity and courage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarita, P. P., & Irawati, W. (2024). Peran guru sebagai penuntun dalam mengembangkan kreativitas siswa ditinjau dari perspektif kristen alkitabiah. PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen, 5(1), 30–47. https://doi.org/10.34307/peada.v3i2.86

Aprillia, E., Wulandari, R., & Fahmi. (2023). Pengelolan pembelajaran seni rupa melalui kegiatan kolase untuk meningkatkan kreativitas anak usia dini. HYPOTHESIS: Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 1(2), 139–147. https://doi.org/10.62668/hypothesis.v2i01.663

Arina, R., Kuncahyono, & Amelia, D. J. (2019). Pembelajaran seni budaya SD. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Asmawati, L. (2017). Peningkatan kreativitas anak usia dini melalui pembelajaran terpadu berbasis kecerdasan jamak. JPUD: Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(1), 145–164. https://doi.org/10.21009/jpud.111.10

Haryoko, S., Bahartiar, & Arwadi, F. (2020). Analisis data penelitian kualitatif (konsep,teknik, & prosedur analisis). Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Herniawati, A., Rahmawati, R., Hidayat, Y., & Tya, S. (2025). Dampak penggunaan youtube dalam menanamkan nilai agama dan moral pada anak usia 5-6 tahun. Jurnal Intisabi, 2(2), 194–206. https://doi.org/https://doi.org/10.61580/itsb.v2i2.82.

Isnawati, N., & Samian. (2015). Kemandirian belajar ditinjau dari kreativitas belajar dan motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(1), 128–144.

Marni, Y., Desyandri, & Mayar, F. (2023). Mengoptimalkan pembelajaran seni rupa di sekolah dasar: strategi dan praktek terbaik. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2), 2658–2667.

Nurhayati, I., Kurniasih, N., Susanti, S., & Hidayat, Y. (2024). Pengaruh penggunaan metode pembiasaan terhadap pembentukan karakter disiplin anak di PAUD Sartika Asih Kabupaten Ciamis, Jawa Barat. AL IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 044-060. https://doi.org/10.69552/alihsan.v5i1.2561

Pramudya, A. P. L., & Wijayanti, O. (2024). Strategi guru dalam mengembangkan pembelajaran seni rupa menumbuhkan kreativitas siswa kelas IV di SD Negeri 2 Sokaraja Kulon, Banyumas. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 639–652. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.571

Rosyidi, Z., & Apriliyanti, V. (2024). Strategi pembelajaran seni rupa dalam meningkatkan kretivitas pada anak madrasah ibtidaiyah. Cilpa: Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 9(2), 13–24.

Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian kualitatif. Journal of Social Science Research, 3(2), 1–15.

Sakti, A. N. L., & Sit, M. (2024). Analisis perkembangan kreativitas anak usia 5-6 tahun. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(4), 844–852.

Setiawan, D., Hardiyani, I. K., Aulia, A., & Hidayat, A. (2022). Memaknai kecerdasan melalui aktivitas seni: analisis kualitatif pengembangan kreativitas pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4507–4518. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2521

Siskowati, E., & Prastowo, A. (2022). Pembentukan kreativitas melalui pembelajaran SBdP kelas III pada materi menggambar di sekolah dasar. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 42–47. https://doi.org/10.33627/gg.v4i1.637 e-ISSN

Sitepu, A. S. M. B. (2019). Pengembangan kreativitas siswa. Medan: Guepedia.

Wijayanto, W., Putri, A. E., & Yustantifa, A. (2025). Analisis kegiatan seni rupa di sekolah dasar terhadap kreativitas anak melalui menggambar dan mewarnai. AUTENTIK: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 9(1), 125–135. https://doi.org/10.36379/autentik.v9i1.634

Downloads

Published

2025-07-23

How to Cite

Rukoyah, S., Nursobah, A., & Jaelani, I. (2025). ANALISIS PERAN PEMBELAJARAN SENI RUPA DALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITAS SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Intisabi, 3(1), 94–108. https://doi.org/10.61580/itsb.v3i1.181

Citation Check