MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MELALUI MEDIA GAMBAR PADA ANAK USIA 5 – 6 TAHUN DI PAUD BAHRUL IHSAN KAWASEN

Authors

  • Ade Siti Fatimah Prodi PIAUD, STAI Putra Galuh Ciamis, Indonesia
  • Yusuf Hidayat Prodi PIAUD, STAI Putra Galuh Ciamis, Indonesia
  • Ani Herniawati Prodi PIAUD, STAI Putra Galuh Ciamis, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61580/itsb.v2i1.50

Keywords:

early childhood aged 5-6 years, picture media, initial reading

Abstract

Pre-reading for early childhood is the initial ability for early childhood to recognize sounds, letters, syllables, and words that symbolize them that can be read by early childhood in the form of simple sentences. This study aims to find out how the picture media can help to improve initial reading ability for early childhood aged 5-6 years at PAUD Bahrul Ihsan Kawasen. This study uses a Classroom Action Research (CAR) as the research method. This research was conducted into 2 cycles, at which each cycle refers to four components: planning, acting, observing, and reflexing. The results of the study showed that in cycle I, early childhood’s initial reading ability reached 78% with the achievement of Developing According to Expectation (BSH). Then, in cycle II, early childhood’s initial reading ability increased up to 94% with the achievement of Developing According to Expectation (BSH). Thus, the use of picture media is able to improve early childhood’s initial reading ability at PAUD Bahrul Ihsan Kawasen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amtiran, S. (2023). Upaya meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak usia dini menggunakan media gambar kartu huruf di PAUD Mekar Sari Liman. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 94–105. https://doi.org/10.59059/tarim.v4i1.91

Antariani, K. M., Gading, I. K., & Antara, P. A. (2021). Big book untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 467–475. https://doi.org/10.23887/paud.v9i3.40594

Asmonah, S. (2019). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan mrnggunakan model direct intruction berbantuan media kartu bergambar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 29–37. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26682

Hajar, S. (2019). Penggunaan media gambar dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada TK PGRI Jatisela. LITPAM: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan E-Saintika, 2(2), 91–97. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v2i2.74

Hasbi, M. (2021). Pedoman penerapan standar penilaian (#4 penjaminan mutu PAUD). Jakarta: Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini.

Herniawati, A. (2019). Game edukasi dalam pembelajaran anak usia dini (AUD). Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(63), 1–7.

Hidayat, Y., Kurnia, M., Mulyono, N., & Dewi, R. N. (2023). Bermain outbound: Upaya mengoptimalkan perkembangan fisik motorik anak usia 5-6 tahun. Journal of Early Childhood Islamic Education, 7(1), 28–37. https://doi.org/10.29300/alfitrah.v7i1.11318

Hidayat, Y., Nurlaela, N., & Rosidah, D. (2024). Penggunaan alat permainan edukatif indoor intellegence stick dalam mengembangkan aspek kognitif anak usia 5-6 tahun di KOBER fajar Ciamis. JOECE: Journal of Early Childhood Education, 1(1), 17–29. https://doi.org/10.61580/joece.v1i1.32

Hidayat, Y., & Nurlatifah, L. (2023). Analisis komparasi tingkat pencapaian perkembangan anak usia dini (STPPA) berdasarkan permendikbud no. 137 tahun 2014 dengan permendikbudristek no. 5 tahun 2022. Jurnal Intisabi, 1(1), 29–40. https://doi.org/10.61580/itsb.v1i1.4

Hidayat, Y., Susanti, V., Muztahidah, D., Hajar, S., & Muslihat, A. S. (2023). Analisis penggunaan media big book dalam mengembangkan kemampuan berbahasa anak usia 3-4 tahun. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 4(2), 40–45. https://doi.org/10.1234/al-urwatul%20wutsqo.v4i2.75

Ismiyati, I. (2018). Upaya meningkatkan kemampuan membaca permulaan melalui media kartu kata bergambar pada anak kelompok B TK Dharma Wanita Sucen Gemawang Temanggung. JURNAL AUDI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 3(2), 91–100. https://doi.org/10.33061/ad.v3i2.2732

Juanda, A. (2016). Penelitian tindakan kelas (classroom action research). Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Muis, I., & Amal, A. (2019). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui kart kata dan gambar pada taman kanan-kanan. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 1–6. https://doi.org/10.26858/tematik.v5i1.19707

Rahma, R., Karadona, R. I., & Ningsih, K. A. (2023). Media kartu kata bergambar untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada anak di TK Nurul Hidayah Komba. Journal of Lifelong Learning, 6(1), 69–79. https://doi.org/10.30998/rdje.v811.11177

Sari, S. N., & Putrie, C. A. R. (2022). Penggunaan media animasi gambar untuk meningkatkan kemampuan pengenalan kosakata bahasa inggris di PAUD Kenanga. Research and Development Journal of Education, 8(1), 161–171. https://doi.org/10.30998/rdje.v811.11177

Setyowati, J., & Imamah, I. (2023). Efektifitas media kartu kata dan gambar dalam peningkatan kemampuan membaca awal anak usia dini. JER: Jurnal of Education Research, 4(3), 1110–1020. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.211

Tadjuddin, N. (2015). Desain pembelajaran perguruan anak usia dini: Teori dan praktik pembelajaran anak usia dini. Bandar Lampung: Penerbit Aura Percetakan & Penerbitan.

Udju, A. A. H., Hawali, R. F., Amseke, F. V., Radja, P. L., & Lobo, R. (2022). Penggunaan media gambar dan kartu huruf dalam meningktkan kemampuan membaca anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6723–6731. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2532

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yulianty, P., & Veviana, E. (2022). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media kartu gambar pada kelompok B TK Holy Faithful Depok. JAS: Jurnal Anak Bangsa, 1(1), 88–96. https://doi.org/10.46306/jas.v1i1.12

Yunaili, H., & Riyanto, R. (2020). Penerapan media kartu kata bergambar untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan dan daya ingat anak. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 221–233. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18282

Downloads

Published

2024-09-13

How to Cite

Fatimah, A. S., Hidayat, Y., & Herniawati, A. (2024). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MELALUI MEDIA GAMBAR PADA ANAK USIA 5 – 6 TAHUN DI PAUD BAHRUL IHSAN KAWASEN. Jurnal Intisabi, 2(1), 33–50. https://doi.org/10.61580/itsb.v2i1.50

Citation Check